-
WITAMY NA NASZEJ STRONIE
Podstawowe zasady BHP.
PODSTAWOWE ZASADY BHP
Znajomość podstawowych zasad bhp jest warunkiem odpowiedzialnej pracy każdego nauczyciela. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie i bezpieczeństwo.
1. Obowiązki nauczyciela w klasie:
a. nauczyciel ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić czy warunki do prowadzenia lekcji nie zagrażają bezpieczeństwu zarówno uczniów jak i jego; szczególną uwagę powinien zwrócić na stan szyb w oknach (czy nie są uszkodzone), stan instalacji elektrycznej (czy np. nie są powyrywane kontakty), czy nie ma uszkodzonych mebli, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu;
b. jeśli sala lekcyjna nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora szkoły celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
c. przed rozpoczęciem lekcji winien zadbać o wywietrzenie sali, zapewnić właściwe oświetlenie i temperaturę w niej,
d. nauczyciel decyduje o przebiegu zajęć; ustala zasady korzystania z sali lekcyjnej,
e. dopilnowuje, by w czasie przerwy uczniowie nie przebywali bez opieki w sali lekcyjnej;
f. podczas zajęć NAUCZYCIEL NIE MOŻE POZOSTAWIĆ UCZNIÓW BEZ ŻADNEJ OPIEKI. Jeśli musi wyjść, powinien zgłosić to nauczycielowi z sali obok, lecz sytuacja taka nie zwalnia go od odpowiedzialności za uczniów;
g. uczniów chcących skorzystać z toalety nauczyciel zwalnia pojedynczo;
h. w razie stwierdzenia niedyspozycji ucznia (jeśli stan jego na to dozwala) należy go skierować w towarzystwie drugiej osoby do pielęgniarki szkolnej lub do sekretariatu szkoły; jeśli zaistnieje taka potrzeba udzielić mu pierwszej pomocy. O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców dziecka.
i. nauczyciel powinien także kontrolować właściwą wysokość stolika i krzesła zajmowanego przez ucznia oraz jego postawę w czasie lekcji; korygować zauważone błędy,
j. dbać o czystość, ład i porządek podczas trwania lekcji i po jej zakończeniu.
NAUCZYCIELE ZOBOWIĄZANI SĄ DO PRZESTRZEGANIA USTALONYCH GODZIN ROZPOCZYNANIA I KOŃCZENIA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH ORAZ DO RESPEKTOWANIA PRAWA UCZNIÓW DO PEŁNYCH PRZERW MIĘDZYLEKCYJNYCH.
2. W czasie przerw uczniowie pozostają pod nadzorem i opieką nauczycieli.
Obowiązki nauczyciela podczas przerw międzylekcyjnych określa Regulamin dyżurów nauczycieli podczas przerw.
3. Nauczyciel ma bezwzględny obowiązek reagowania na:
a. sytuacje konfliktowe, przemoc wśród uczniów,
b. sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu uczniów,
c. obecność uczniów w miejscach, które stwarzają zagrożenie dla ich zdrowia lub życia,
d. niszczenie mienia szkoły lub innych uczniów lub usiłowanie jego niszczenia.
4. Zasady bezpieczeństwa w czasie wyjść określa:
a. Regulamin organizacji wyjść poza teren szkoły,
b. Regulamin organizacji wycieczek,
5. Zasady zwolnienia ucznia z lekcji:
a. uczeń może być zwolniony z lekcji przez wychowawcą lub innego nauczyciela:
- na podstawie pisemnej prośby rodzica,
- gdy rodzic lub opiekun odbiera ucznia z powodów zdrowotnych,
b. nauczyciel lub pielęgniarka wypełnia, a uczeń pozostawia na portierni kartę: Zwolnienie ucznia z lekcji
6. Postępowanie nauczyciela po wypadku:
a. zapewnić natychmiastową pomoc uczniowi, który uległ wypadkowi,
b. jeśli zachodzi potrzeba, wezwać pogotowie ratunkowe,
c. zawiadomić o wypadku pielęgniarkę szkolną, dyrektora szkoły,
d. niezwłocznie zawiadomić o wypadku rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego ucznia lub osobę sprawującą nad nim opiekę,
e. sporządzić dokumentację powypadkową: Karta wypadkowa
7. Apteczki szkolne
a. w apteczce mogą znajdować się tylko środki opatrunkowe oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy,
b. wyposażenie apteczek monitoruje pielęgniarka szkolna,
c. apteczki znajdują się w sekretariacie, świetlicy, salach gimnastycznych, pokoju nauczycielskim.
Powinności nauczyciela w związku z ochroną przeciwpożarową:
a. nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za stan ochrony przeciwpożarowej w przydzielonych im pomieszczeniach oraz za mienie i urządzenia w ich dyspozycji,
b. każdy nauczyciel ma obowiązek zapoznać się i przestrzegać podstawowych zasad ochrony przeciwpożarowej i postępowania w razie pożaru,
c. winien też dbać, by uczniowie zostali zapoznani z:
- zasadami postępowania w razie zauważenia ognia,
- sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia,
- z planami ewakuacyjnymi, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych,
- zasadami zachowania w razie pożaru i wynikającymi z tego obowiązkami.
9.Postępowanie w razie awarii, pożaru lub innych zagrożeń określają:
a. Instrukcja przebiegu ewakuacji w razie zagrożenia na terenie szkoły
b. Procedura ewakuacji uczniów i nauczycieli z budynku Szkoły Podstawowej Nr 2 w Rudzie Śląskiej
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz.69)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz.U. z 2001 r. nr 135, poz. 1516)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.(Dz.U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324).
Zasady wykorzystania monitoringu w Szkole Podstawowej Nr 2 w Rudzie Śląskiej
1. System monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej Nr 2 w Rudzie Śląskiej ma na celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów przebywających na terenie szkoły.
2. System monitoringu wizyjnego ma służyć podejmowaniu działań interwencyjnych, a także do wykorzystania wybranych materiałów do prezentowania dobrej praktyki zachowania uczniów. Pomaga eliminować zjawiska typu:
• przebywanie osób postronnych na terenie szkoły bez wymaganej zgody,
• opuszczanie szkoły przez ucznia bez wymaganej zgody,
• kradzieże, bójki, pobicia,
• dewastacja obiektu.
3. Kamery umieszczone są w widocznych miejscach i obiekt jest oznaczony tabliczkami informującymi o monitoringu.
4. Dostęp do sprzętu oraz zapisów ma Dyrekcja szkoły i osoby upoważnione.
5. Zapisy z monitoringu wykorzystuje się w sytuacjach:
• monitorowania pojawiania się na terenie szkoły osób postronnych,
• opuszczenia szkoły przez ucznia bez wymaganej zgody,
• ujawnienia sprawców przejawów wandalizmu,
• wyjaśnienia sytuacji konfliktowych, aktów agresji, pobicia,
• ujawnienia sprawców kradzieży.
6. Zapis z monitoringu może być wykorzystany do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły.
7. W sytuacji pobicia, stosowania przemocy, kradzieży, dewastacji obiektu, itp. zapis w systemie monitoringu zostanie wykorzystany do podjęcia odpowiednich działań przez dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy policji.
8. Zapisy z monitoringu mogą być udostępniane rodzicom sprawców negatywnych zajść (jako dowód) oraz rodzicom uczniów pokrzywdzonych tylko za zgodą dyrekcji w obecności nauczyciela, bez możliwości ich kopiowania.